tirsdag 19. mars 2024

Velkommen til Forus RC Klubb

forus rc_1

Forus RC Klubb er en klubb for modellfly interesserte på sørvestlandet. Klubben er tilsluttet Norges Luftsportforbund og Norges Idrettsforbund.
Interessene for våre ca. 200 medlemmer omfatter omtrent alt som kan fly, fra lette innendørs modeller til turbin- og jetdrevne modeller.

flyfoto

Posisjon: N 58o 47.59   Ø 05o 33.72

Klubben ble etablert i 1969 av en gruppe som hadde drevet med modellfly på den nedlagte flystripa på Forus, derav navnet Forus RC Klubb.

Klubben har lange tradisjoner i NM sammenheng og har alltid hevdet seg meget bra. Uoffisielt innehar klubben flest NM-titler i diverse klasser innen RC-flyging.

Klubben har egen flystripe på Bore i Klepp kommune hvor det hovedsakelig flys med motormodeller og helikoptere. Flystripa kan kun brukes av klubbens medlemmer og er underlagt bestemmelser om støykrav og flytider.

Seilflygerne har også faste tilholdssteder, fra Mosterøy i nord til Obrestad i sør.

Selv om det ikke er tillatt å fly med turbin- og jetdreve modeller på Bore, er dette en stadig voksende gren i klubben.

Utfyllende stoff finnes på øvrige sider på dette nettstedet.

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker å begynne med modellfly-hobbyen.
Vi kan gi deg opplæring eller svare på det du måtte lure på.