Når ting blir STORE, – en 50% skalamodell av Ka6CR – med 7,5m vingespenn.
Artikkelen illustrerer kanskje litt om utviklingen innen sporten vår både når det gjelder tilgjengelighet, handlemønster og utstyrstilgang.
Forbildet er en nostalgisk 15m fullsize fra slutten av 50 og 60-tallet med et nydelig flybilde.
Har fått oversendt prospekt på et nytt prosjekt fra Ivar P. fra det blide Sørlandet.
Modellen produseres i Kina (ukjent produsent) og selges av http://www.billhempel.com/ (USA).
Flyet leveres ferdigbygd og klar for montering av radioutstyr. Forestill deg “postmannen” står på trappa med slike esker (kasser) som skal inn på stuegulvet!? Modellen er en skalamodell av fullsizen produsert av http://www.alexander-schleicher.de/.
Å få en slik ferdigbygd modell i slike kolli fram til Norge fra Kina uten skader er vel egentlig et lite kunststykke. Flyet koster USD 2100,-. Legger vi til frakt, moms og fortolling pluss ditto gebyrer kommer den på ca. 22.000 NKr etter dagens pris.
Spesial bestillte vingetrekk fra REVOC i Polen koster innpå 400 Euro til Norge inkl. frakt, moms etc for kompl. sett med trykk, – inkl. pilotnavn.
Dette er med andre ord 1:2 (50%) trekk til en fullsize. (dette er store greier, – og flotte!)
http://www.revoc.eu/
Monteringsplassen blir stuegulvet, med den ene vingen ut på kjøkken, mens den andre stikker inn på soverommet!(?).
Hovedvingen er 4-delt for å gjøre transporten lettere.
Selvfølgelig så er det bestilt “sjåfør” og originalt instrumentpanel i samme skala i 1:2 fra http://www.scalepilots.com/.
Over: Enten er flyet for stort, eller så må hobbyrommet utvides Ivar. Ved innstøping av slepekrok så må modellen stå loddrett. Når en ikke har de nødvendige 3,46 m takhøyde som trengs (kroppslengden) så må en bare ta i bruk kjellertrappa og høyden opp i takvinduet, – selvfølgelig godt bardunert med hyssing og tape(!?). Familie og bikkja opp og ned den trappa i et døgn må ha vært en utfordring! Det blir liksom litt dimensjoner over det når en ser den stående slik.
24 kg. servoer Hitec HS7955TG på alle rorflater, pluss en Futaba BLS152 (31 kg.) på slepekrok, – (krav til utløserkraft er 1,5 ganger flyets vekt).
Oppgitt flyvekt på godt 20 kg. er absolutt aksepetabelt på en slik modellstørrelse.
Modellen vil bli dekorert etter forbilde av HB-536 som forbilde http://www.hb-536.ch/hb536/illustrated.php.
Modellen har som forbildet luftpremser (spoilers) både på oversiden og undersiden av vingen, noe som sikrer stabil fart og gjennomsynk under descending.
Noen tråder og bilder om modellen finner dere allerede på: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1362208 og http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1293864&page=3
Modellen skal være ferdig til prøveflyging på IGG sitt slepetreff på Nome flyplass i Telemark 1.mai-helgen nå i år.
Når Ivar ikke er ute med senderen på magen og storseilere på 7 – 8 m, så er han som regel synlig mellom solbriller og headsettet framme i Cessnaen på Kjevik.
Vi gleder oss til å se den i luften med en så stødig kar bak “styrepinnene”. Gleder oss.
Andreas (Jr.) har sittet og kjørt slep på flysimulator i hele vinter, og har blitt lovet at han skal få prøve den litt, – først i god og sikker høyde humrer faren . . (da vil det nok gjøre seg med en pulsklokke på Ivar!? Stå på Andreas!)
Kalenderen viser nå 26. mars og ting begynner å ta form. Alt av servoer og kabler er på plass, mens programmering av radio + div. utstyr som batterier og ballastering gjenstår.
Sjåføren (piloten) har ikke dukket opp fra Axel enda, men den kommer forhåpentligvis til prøveturen som er estimert til IGG treffet på Nome 1. mai helgen.
Bildene under sier litt om størrelsen, – den er SVÆR:
Over: Dobbelt opp så har vi en fullsize . . . . !
(Ivar poserer villig i den nye flotte IGG genseren).
Lurer på hvordan du skal få den der flysaken inn i Avensis`en Ivar?
Over: Ivar har god forbindelse med Revoc i tilfelle behov for fine og solide vingeposer som kan leveres med påtrykt navnetrekk.
Vi skriver 29. mai 2011 og IGG`s 1. mai-treff på Nome flyplass.
Ivar og Andreas runder innkjøringen med skaphenger på slep, – dagen er kommet.
Montering og klargjøring av en slik farkost tar sin tid, – men det skal snart vise seg at alt arbeide med modellen har vært en suksess.
3 turer på fredagen, like mange på lørdagen og søndagen fikk vist at modellen og flybildet er så nærme originalen som nesten mulig.
Disse modellene i skala 1:2 er et mektig skue på himmelen.
Iflg. Ivar så er modellen harmonisk og oppfører seg som forventet. Med andre ord et vel gjennomført prosjekt.
Hvem hadde satt junior bak spaken på en slik modell? Jo, det gjør Ivar, – Andreas fikk fly den – se bildene under.
under: Ikke mange som takler slikt utstyr i den alderen. Og piloten gjorde jobben sin.
Tidligere er det lokalt tatt hjem en Clipped Wing Cup fra samme:http://www.billhempel.com/. Også den kom fram uten skader.
Mye “treverk” og skårne spant, folie etc., – men flyene ser godt ut og gjør jobben, – bra finish, og flyr bra.
Viktige utfordringer med slike modeller er:
Logistikk (lagring og monteringsplass) og transport. Veldig lett for å bli eier av en skaphenger i tillegg.
Dørkarmer og trapper trigger mye vedlikehold på hengsler og tannhjul i servoene på slike modeller . . .
Tilgjenngelig og egnet flyplass/stripe. (Den krever litt mer enn f.eks vår 100 meter på Bore).
Tilgjengelig og egnet slepefly/slepeflyger.
Slike modeller utstyres normalt med egnet og tilpasset radioutstyr som f.eks: kraftige servoer, stor strømkapasitet/ back up-systemer, telemetri etc. Radioutstyret i en slik modell blir fort en betydelig kostnad når alt er på plass.
Hvis “hjemlige” forhold tilsier modeller i en slik størrelse så er det bare å sette seg ned å klikke i vei på PC-pianoet – . . . . . . Lykke til!