Hva med batteriene?

0
918

Flyet er klart, – men hva med batteriene ???

En nyttig artikkel fra en av vår mest erfarne RC-flyger om bruk og vedlikehold av batteripakker.

Parkerer du flyet for vinteren uten å tenke mer på batteriene kan du få deg litt av en overraskelse når du skal ta det igjen til våren. Batteriene kan nemlig være i elendig forfatning!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAlle oppladbare batterier, som egentlig heter akkumulatorer, har uansett type, et begrenset antall ganger de kan lades opp til full kapasitet. Dessuten påvirker bruken (belastning og utladningsgrad) kapasiteten og antallet ganger oppladning.

Med tiden har vi fått akkumulatorer med større energi-tetthet, og med store fordeler følger det gjerne med noen bakdeler. For Nickel akkumulatorene (NiCad, NiMh) er bakdelen relativt høy egenutladning. Men de kan levere mye strøm, uten at spenningen synker mye. Dessuten er de relativt rimelige og tåler noe overladning. De kan trygt lades i modellen.

Lithium baserte akkumulatorer har et overlegent energi/vekt forhold. Det oppnås ved å ”pushe” materialene i dem til ytterligheter. Dette stiller strenge krav til behandlingen av dem.

Les bruksanvisningen. Li-ion og LiPo akkumulatorer tåler ikke overladning, da kan de ta fyr! De tåler heller ikke kortsluttning, da kan de eksplodere. Det er vanskelig å slukke en brann i disse cellene, og det er følgelig ikke tilrådelig å lade dem i modellen. Det leveres brannsikre poser til å lade dem i. For levetidens lengde bør de være ladet til 70% ved lagring og en bør heller ikke tømme dem for mer enn 8o% av kapasiteten ved bruk.
LiFe akkumulatorer er basert på nano-teknikk, og er mer robuste mot feilbruk enn de andre Lithium cellene. De har litt andre karakteristikker med spenning på 3,3 V pr celle, og noe mindre vektfordel. De sies å tåle moderat overladning, men vi kjenner ikke følgende av kortsluttning.
Alle lithium batterier har liten selvutladning.

I alle akkumulatorer er det kjemiske prosessorer som gir energi. Som alt annet levende material, foreldes kjemien med tiden. Med andre ord, kapasiteten minker med tiden, selv uten bruk. Alle akkuser burde derfor være datomerket med produksjonsdato. Veldig få er det, men vi kan selv merke dem når vi kjøper dem.

Vi kan best sikre oss mot mangel på strøm ved å benytte en batteritester og måle kapasiteten. Disse leveres i mange varianter, – de mer moderne er kombinert med lader.
Alt etter ytelser koster de svært forskjellig, men du får etter hva du betaler for.

balanserHar du lithium strømkilde MÅ du ha et balansereringsapparat som kontrollerer hver celle (se eksempel på en slik på bildet til høyre).
Moderne ladere har ofte både kapasitetsmåler og balanseringsinnretning i et apparat. Har du ikke kapasitetsmåler, bør du anskaffe det snarest.

Så før du tar en modell som har stått lenge lagret ut til flyfeltet, ta en kapasitetstest på batteriet. Ta gjerne to, hvis batteriet er gammelt. Det er surt å miste en modell på grunn av strømmangel.

Happy landings fra Tørres Hegre!

Red. anm.:  Leverandører og forretninger som selger slikt utstyr har kunnskap om hva du skal bruke. Snakk med dem og sørg for å ha lader, balanseringsapparat og batterier som passer sammen.

SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here